
Αισθητηριακό Υλικό
To αισθητηριακό υλικό ή αλλιώς το υλικό το αισθήσεων κατασκευάστηκε από τη δρ. Μοντεσσόρι ως εργαλείο για την εκλέπτυνση των αισθήσεων.
Οι αισθήσεις είναι αυτές που βοηθούν τον άνθρωπο να έρθει σε επαφή με το περιβάλλον του και να αντλήσει μέσω αυτών πληροφορίες για το κόσμο γύρω του. Με καθεμιά αίσθηση λαμβάνει πληροφορίες για τις ιδιότητες που χαρακτηρίζουν κάθε αντικείμενο (π.χ χρώμα, μέγεθος, βάρος, μάκρος, ύψος, γεύση, θερμότητα κ.α).
Οι ιδιότητες που χαρακτηρίζουν ένα αντικείμενο αποτελούν και μια αφηρημένη έννοια. Π.χ τι είναι βάρος; Έτσι η δρ. Μοντεσσόρι κατάφερε αυτές τις αφηρημένες έννοιες να τις κάνει πολύ συγκεκριμένες, δημιουργώντας υλικά με τα οποία το παιδί ,μέσω των αισθήσεων του, θα μπορεί να κατανοήσει με χειροπιαστό τρόπο την κάθε έννοια, ενώ παράλληλα αποκτά το ακριβές λεξιλόγιο για κάθε μια έννοια, ώστε να μπορεί στο μέλλον να περιγράψει την κάθε έννοια μέσα από τις προσωπικές του εμπειρίες.
Το υλικό των αισθήσεων αποτελείται από:
Αλλά και δραστηριότητες για μια επιπλέον αίσθηση που διέκρινε η δρ. Μοντεσσόρι, τη στερεογνωστική, με την οποία ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται και παίρνει πληροφορίες με την αφή για τον όγκο, το πλάτος και το μέγεθος των αντικειμένων.
Τα παιδιά, όταν εισέρχονται στο μοντεσσοριανό περιβάλλον, διαθέτουν ήδη τις αισθήσεις τους. Επομένως, κάνοντας χρήση του συγκεκριμένου υλικού, καταφέρνουν να τις εκλεπτύνουν, για να λαμβάνουν κάθε είδους πληροφορία από το περιβάλλον τους. Για παράδειγμα να διακρίνει το παιδί μέσω της ακοής, τη μεγαλύτερη οξύτητα ήχου μέχρι του πιο απαλού. Αλλά και να διακρίνει κάθε είδους απόχρωση του κόκκινου (το πιο ανοιχτό κόκκινο ή το πιο σκούρο κόκκινο και τις διαβαθμίσεις του).
“η εξάσκηση των αισθήσεων οδηγεί στην εκτίμηση και του ελάχιστου ερεθίσματος, και όσο μικρότερο είναι αυτό που αντιλαμβανόμαστε τόσο μεγαλύτερη είναι η ικανότητα της αίσθησης.„
–Μαρία Μοντεσσόρι
To παιδί μέσα από αυτό καταφέρνει:
- Να εξασκήσει και να εκλεπτύνει κάθε μια αίσθηση ξεχωριστά.
- Να λάβει πολύ συγκεκριμένα, πλούσια και ακριβή ερεθίσματα από το περιβάλλον.
- Να ταξινομήσει την κάθε εμπειρία που λαμβάνει μέσω των αισθήσεων.
- Να κατανοήσει και να προσαρμοστεί στον κόσμο.
- Να χτίσει τα θεμέλια των πνευματικών του δυνάμεων.
- Να κατανοήσει αφηρημένες έννοιες και να αποκτήσει τη λυδία λίθο για κάθε μια από αυτές.
- Να εισαχθεί στην λογικο- μαθηματική σκέψη.
- Να προετοιμαστεί για την τέχνη.
- Να διευρύνει το λεξιλόγιο του με ακριβείς ορισμούς.
- Να αποκτήσει το κλειδί με το οποίο θα ανοίξει τη πόρτα της παρατήρησης και της ανακάλυψης.